niedziela, października 23, 2005

Natura OpenSource

Analiza natury oprogramowania OpenSource.



  • Są dwa typy aplikacji: horyzontalne 72% -narzędzia np. OS, języki programowania - tj wszystko dla narzędziowców) oraz wertykalne - 22% (oprogramowanie dla end-usera).Oznacza to, że społeczeństwo open-source w większosci tworzy oprogramowanie dla SIEBIE.
  • Projekty (wg. FreshMeat) są małe (80% to 1-2 osobowe), czas tworzenia oprogramowania w tych projektach: 60% - jeden rok, 22% od jednego do dwóch lat, 15% to projekty trwające około 3 lata oraz 2% to projekty dłuższe.
  • Przewaga licencji GPL (77%), LGPL (6%), BSD (5%).
  • Języki programowania: C - 42%, C++/Perl 14%, inne języki skryptowe (PHP, Java, Python) od 5-8%.
  • Ilosć osób biorących udział w projektach: 42% to projekty jednoosobowe, 15% to projekty 2-3 osobowe, 20% w których bierze udział od 4 do 10 uczestników, 9% od 11-20 i 6% to projekty liczące powyżej 20.
  • Większe projekty wcale niewymagają większej ilosci zaangażowanych programistów. Jest starą prawdą, że jakosć oprogramowania zależy nie od ilosci programistów. Sukces projektu nie zależy od ilosci programistów.
  • W każdym projekcie jest pewna grupa stabilnych programistów. Okazuje się, że w ponad 73% w projektach był JEDEN stabilny wiodący programista, reszta to programisci DOCHODZACY, 10% miało dwóch wiodących co daje resztę tj,. 17% miało więcej niż dwóch.
  • O zaangażowaniu programistów w projekt swiadczy fakt, że około 55% projektów nie miało ani jednego programistę migracyjnego (tj. takiego, który był spoza grupy głównej i przyczynił się do raportowania 3 lub więcej patchy), 9% miało jednego, 8% dwóch i 20% powyżej 3 ale mniej niż 10.
  • Jak doprowadzić projekt do szczęsliwiego końca - charyzma projektu tj. jasna architektura i funkcjonalnosć, której brakuje innym produktom podobnego przeznaczenia. Do tego dochodzi determinacji i jasna wizja końca u osób rozpoczynających projekt.
  • 80% projektów to takie które miały mniej niż 11 użytkowników (osób, które się zarejestrowały przy pobieraniu projektu).
  • Tylko 15% projektów jest w stanie aktywnym (rozwijanym), reszta tj. 85% albo umarło, uschło lub jest w stanie letargicznym.
Jakie wnioski?
  • mitem jest globalna sieć deweloperów tworzących oprogramowanie typu open-source. Większosć z nich skupia się wokół paru znanych projektów (Apache, Linux itp). Nawet projekty przejęte przez firmy Red Hat, JBoss czy MySQl w większosci przypadków są rozwijane wewnątrz tych firm we wlasnym zakresie.
  • niech firmy zaangażowane w tworzenie projektów na bazie open-source nie mają złudzeń, że zgromadzą wokół siebie grupę wolontariuszy rozwijających za nich dany produkt.
  • proces zainteresowania się i zaangażowanie społecznosci open-source ma miejsce wtedy, kiedy projekt i produkt w nim staje się znany i wkład w jego rozwój może przyniesć prestiż zaangażowanym w nim ludziom.

Brak komentarzy: